Mammals / Ola Anderson

Detta är bloggen för min enskilda firma Mammals. Den innehåller sådant jag är intresserad av eller vill berätta om.
Teckensnitts storlek: +

En eller flera Filemaker-filer?

Arkiv Skapa ny databas skärmdump

Finns det några nackdelar och fördelar med att fördela de tabeller man behöver för sin lösning i flera filer eller i samma fil?

Är det bra eller dåligt att ha många tabeller i jämförelse med att ha få tabeller?

Prestandamässigt så är det alltså ingen mätbar skillnad. Du kan ha hur många filer du vill, hur många tabeller du vill. Det spelar ingen roll.

Klicka på "Fortsätt läs mer..."-knappen nedanför till höger för att läsa resten.

 

Utvecklingsmässigt så kan det vara en fördel att ha färre filer, att lägga allting i samma fil är oftast bättre. I en del fall så vill man dock skilja på data-fil och logik-fil, så att man kan utveckla en lösning i en fil, men alla data lagras i en separat fil. Fördelen med det är att man "i teorin" kan leverera en ny logikfil till kunden som är en ny version av systemet, och kundens data ligger kvar i de datafiler han har.

Samma tänkande kan vara bra när det gäller backuper, säg att en lösning lagrar en massa massa filer inuti databasen (word-dokument, bilder, ljudfiler osv). De filen kommer att bli ganska "tjock". Det kan vara en fördel att den tjocka filen är en egen fil, så att man vid backup kan göra backup av resten av systemet ofta, snabbt, enkelt och regelbundet, men man gör backup av den tjocka filen mera sällan.

Utvecklingsmässigt är det förstås en mycket stor fördel att ha allting i samma fil. Det är snabbare och enklare att komma åt, du behöver bara sätta lösenord på ett ställe.

Kryssrutor typer av adresser, kund, leverantör, personal, övrigaUtvecklingsmässigt är det även en fördel att tänka till lite så att man inte skapar tabeller som är i stort sett lika och innehåller i stort sett samma saker. Det är dumt och dålig databasdesign. Ett exempel är tex kontaktuppgifter. Säg att man vill hålla reda på kunder och leverantörer, prospekt, anställda och andra personer man behöver hålla reda på som tex konsulter mm. En vanlig men trots det dum lösning är att man då skapar en databas/registerfil eller tabell för varje sak. Dvs fyra tabeller i 1-4 filer. Vilket betyder att man då har fyra fält som alla heter telefonnummer, fyra fält som alla heter med förnamn, fyra fält som alla heter efternamn osv osv.

Alternativet, dvs bra databasdesign är förstås EN tabell: Adresser. I den lägger man alla personer, företag, organisationer. Man lägger till ett fält för att göra det möjligt att göra urval det fältet kan hete Typ. Det fältet kan vara kryssrutor med fyra värden "Kunder", "Personal", "Leverantörer", "Övriga".

K2 - ett bra tillägg till Joomla
IT-Arkeologi? Nej tack!

Related Posts

 

Kommentarer

Kommentarer saknas