Mammals / Ola Anderson

Detta är bloggen för min enskilda firma Mammals. Den innehåller sådant jag är intresserad av eller vill berätta om.
Teckensnitts storlek: +

Metoder att få bättre ljud på dina filmer inspelade med DSLR-kameror/systemkameror

microphone 128Den inbyggda mikrofonen i en DSLR-kamera är endast till för att göra kameran snyggare säger en del. "The built in mic is only for decoration". Nåja, det är inte helt sant. För vissa saker duger den inbyggda mikrofonen. Om man spelar in tex en intervjuv i en någorlunda tyst miljö med kameran ganska nära objektet, då kan det bli OK.

Men då upplevelsen av en film till minst 50% beror på ljudet (ett ofta upprepat påstående) så visar det sig att ett av de lättaste sätten att få en film att upplevas som mera professionell, är just att lägga mera resurser på ljudet. Att spela in ljudet separat är därför en god regel och något som DLSR-filmare brukar göra. Filmen blir betydligt bättre så fort man gör det, så det är väl värt att lära sig några knep för hur man får bättre ljud.

Metoder att få bättre ljud på filmer inspelade med DSLR-kameror/systemkameror

Det första knepet är att komma närmare! På samma sätt som ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet så är det likadant med ljud. Om du kommer ditt objekt närmare har den inbyggda mikrofonen lättare att plocka upp brusfritt ljud. DSLR-kameror har en inbyggd förstärkningskrets för ljud som fungerar så att om det är tyst eller det den hör är av låg volym, så tror kretsen att den skall öka förstärkningen tills den "hör" något upp till en "normal volym", vilket är ett bra sätt att få in en massa brus i ljudinspelningen. Kretsen heter ACG-Automatic Gain Control.

Lura den inbyggda förstärkningen ACG – Eftersom DSLR-kameror har just denna nackdel, att den inbygga ACG-kretsen (Automatic Gain Control), förstärker tystnad eller ljud på låg volym (långt bort från kameran) till att bli brusigt ljud på "normal" volym, så har en del människor i desperation över detta, konstruerat fiffiga lösningar på som lurar den inbyggda volymkontrollen. Då ingången i kameran är stereo så kan man skicka in ett ljud på en hög konstant volym i ena kanalen, tex en konstant ton, vilket får ACG att tro att den "hör" bra och inte behöver förstärka något. I den andra kanalen kör man sedan in ljudet man vill spela in. I efterredigeringen slänger man sedan ena kanalen och ställer in så att det ljudet hörs i båda kanalerna. Lätt som en plätt. Men det kräver att man löder ihop en speciell sladd och har en MP3-spelare med en ljudfil som består av en konstant ton som är lång (tex en timme eller så). Det finns många guider för hur man gör just en sådan sladd på nätet, här är en av dem

Det här är Dave Dugdale som driver bloggen learningdslrvideo.com. Han visar hur man fixar till en sådan däringa sladd som man kopplar in en MP3-spelare i:

Canon T2i/550D 7D Disable AGC Automatic Gain Control Hack for the Rode Videomic

Se även nedan för en annan metod under "använd extern ljudinspelare". 

Använd extern mikrofon – Min kamera, Canon EOS 7D, har en separat mikrofoningång. Där kopplar jag in en Røde VideoMic. Den har ett litet batteri och ger mycket bättre ljud än den inbyggda mikrofonen. Då det är en riktmikrofon så plockar den inte heller upp så mycket omgivningsljud. Men den har ingen förstärkningskontroll.

Det finns en jämförelse mellan olika externa mikrofoner man ansluter till kamerans mikrofoningång här:

NextWaveDV – Microphone comparison of mini-shotguns for DSLR video

Använd en extern ljudinspelare – Jag har även en Zoom Handy Recorder H4N. Den har en stereomikrofon och är bra på att plocka upp allting inom 120° från apparaten och plockar upp mycket miljöljud, vilket är bra i vissa situationer. Den kan tex stå på ett bord mellan två personer i en intervjuv. Den har också dubbla ingångar för andra mikrofoner, så man kan få fyra kanalers ljud. Den har även förstärkningskontroll, separat per kanal tom.

Det finns även en extra mikrofoningång, som passar tex Røde Videomic, men då kopplas den inbyggda mikrofonen i Zoom Handy Recorder ur. En annan superviktig och helt nödvändigt funktion för bra ljud är att apparaten har medhörning. Du kan koppla in ett par hörlurar för att höra exakt vad som spelas in. Sedan kan man få ut ljudfilerna (Wav) på flera sätt. Koppla in den som ett USB-minne i datorn, eller ta ur det lilla SD-minneskortet som den spelar in på och köra in det i datorn/kortläsaren. 

Adorama TV går igenom funktionerna i Zoom Handy Recorder H4N i denna video och visar hur man kan använda den på olika sätt. Zoom H4N Handy Recorder: Product Reviews: Adorama Photography TV - YouTube

I denna video visar Ritwika visar hur man använder en extern ljudinspelare. Hon visar även hur man hur man löder en kontakt för att sänka volymen från den externa ljudinspelare ned till den volym som en DSLR-kamera klara, så att man kan koppla in externa ljudinspelare direkt i DSLR-kameran. Hon visar också hur man bygger en filmklappa. Bra lektion, duktig tjej! Ultimate sound recording in Canon 5D / 7D and Sony PCM-D50 - YouTube (Ritwika är en ung tjej som gjort en serie med guider för DSLR-filmande vars intäkter går till välgörenhet. Det finns många bra guider i serien, kanalen finns här:  Channel of rennow.org

(En annan fördel med extern ljudinspelare är att man kan spela in Foley-ljud. Tex separata inspelningar av fotsteg, bildörrar och även atmosfär-ljud. Atmosfär-ljud är en annan bra ide att spela samtidigt. Man använder sådant ljud för att radera bort oönskade ljud från ljudspåret, tex hostningar, harklingar, mobiltelefoner mm. Men för att det skall låta naturligt, så skall inte raderingen av det hostningen göra ljudspåret knäpptyst istället, det skall istället återgå till atmosfärljudet. Med exempelvis trafik i bakgrunden eller brummanden från luftkonditionering mm.)

I en extern ljudinspelare kan man förstås också koppla in externa mikrofoner, trådlösa mikrofoner, sladden från bom-mikrofonen osv.

Använd mikrofonbom eller mikrofonstativ – Det är samma ide som längre upp, att komma närmare objektet. En sådan mikrofonbom man antingen köpa eller lätt bygga själv. Egentligen är det ju bara en pinne man sätter mikrofonen eller ljudinspelaren på så att man kan hålla den närmare objektet. 

Använd trådlösa mikrofoner – En sådan uppsättning av sändare och mottagare kostar några tusen och kan antingen kopplas in i kamerans externa mikrofoningång, eller kopplas in i en extern ljudinspelare. 

Använd din mobiltelefon, smartphone (Android eller iPhone) istället för trådlösa mikrofoner – Istället för att köpa en trådlös mikrofon, så kan man smyga ner sin iPhone i fickan efter att man satt appen "Röstmemo" på att spela in. Detta ljud kan man sedan plocka ut ur sin iPhone.

En enkel metod att få mycket bra ljud i en inspelning är att använda den utmärkta mikrofonen som finns i de flesta mobiltelefoner. Det finns för iPhone en gratis app som medföljer telefonen "Röstmemo" heter den. Den spelar in i mono, men då man håller mikrofonen så nära (tex i bröstfickan), så blir ljudet mycket mycket bättre. Inte konstigt heller då den inbyggda mikrofonen i kameran är så långt bort, jämfört med iPhonens som kan vara närmare. 

Uppdatering 2012-09-16: Denna länk brukar jag hänvisa till, glömde den: Use An iPhone To Record High Quality Audio For Your Videos

Mera tips och köpråd

Det finns förstås massor med mera ljudtips på nätet. Här är bara två till:

Avslutningvis, jag hittade denna långa artikel med en sammanställning av flera videos som i sin tur jämför olika typer av inspelningsmetoder, mikrofontyper mm.

DSLR Camera Microphone for Videos - Buying Guide

En till artikel på samma tema som denna artikel - hur man får bättre ljud på DSLR-videos:

Soup up your digital still camera’s HD video sound—Don’t use the built-in mic! from Adorama Learning Center

Hur man tar foton av kläder där modellen/mannekäng...
Filemaker 12 – hur man använder nya designverktyge...

Related Posts

 

Kommentarer

Kommentarer saknas